HIIT ALS ONDERDEEL VAN GEZONDHEIDSPROMOTIE IN JOUW ORGANISATIE

Humaan capitaal is belangrijk in elke onderneming. De pers is recent sterk gefocust op burn-out en de ondernemingen zwoegen om hun goed presterende werknemers te houden. De werkvloer is, naast sporten, actief transport na de werkuren, gekend als een interessante plek om gebrekkige fysieke activiteit te bestrijden. Onze aandacht gaat hierbij in het bijzonder naar beeldschermwerkers omdat zij erg weinig werk gebonden fysieke activiteit hebben én omdat er bij deze populatie heel wat problemen aanwezig zijn die een sterke link hebben met een gebrek aan actieve levensstijl, stress, burn-out en absenteïsme.

HIIT: evenveel trainingsresultaat in minder tijd !

ONDERZOEK WIJST UIT...

Globaal genomen bewegen de Belgen te weinig: slechts één derde haalt eectief de gevraagde hoeveelheid van 150 minuten matig intensieve aerobe inspanning per week, zoals fietsen, lopen of zwemmen.

Een vaak aangehaalde reden is een gebrek aan tijd: we slagen er niet in om genoeg tijd te vinden om te bewegen of te sporten. Klinkt u wellicht bekend in de oren?! Nochtans weten we dat een gezond lichaam zorgt voor een gezonde geest, betere prestaties en minder absenteïsme.

HIIT ALS HAALBAAR ALTERNATIEF VOOR BEELDSCHEEMWERKERS? HIIT@WORK!

Het grootste voordeel van HIIT is dat het zeer kort is, wat een antwoord kan bieden op de eerder gemelde belangrijkste belemmerende factor, een gebrek aan tijd.

Voorstanders beweren dat HIIT een mogelijke revolutie kan betekenen in de bewegingspromotie: door meer aanbieden van dergelijke vormen kunnen we mogelijks een bepaald segment van de populatie toch voldoende laten bewegen!

REDENEN OM DEEL TE NEMEN

  • Gebruik van toegankelijke, eenvoudige oefeningen, die weinig plaats of materiaal vergen (2m²/deelnemer). Denk hierbij aan squats, skippings, lunges of burpees.
  • Er worden verschillende gradaties in niveau aangeboden zodat elke deelnemer haalbare oefeningen kan doen, wat het competentiegevoel ondersteunt
  • De meeste oefeningen zijn perfect haalbaar met gewone kledij. We merken wel dat deelnemers geneigd zijn om bij geplande trainingen extra of aangepaste kledij mee te brengen.
  • De hartslagregistratie die eveneens geprojecteerd wordt, zodat deelnemers zichzelf continu kunnen bijsturen, zorgt voor directe feedback en werkt motiverend. Er wordt gevraagd om min. aan 80% van de individuele maximale hartslagfrequentie te werken.
  • Er is mits mogelijkheid tot verfrissing geen noodzaak om te douchen na de training. De zweetproductie is gemiddeld lager dan bij langer durende trainingen.
  • Sociale cohesie vergroot.
  • Middag dip wordt vermeden.
  • Geleidelijke opbouw op maat van elke deelnemer
  • Wil je een nulmeting doen van de gezondheid gerelateerde fitheid van je medewerkers, leden van je organisatie of sportclub? Dat kan, via de European Fitness Badge. Deze kan dienen om een bewustwording te creëren of om een basismeting te doen bij aanvang van een langdurige bewegingscampagne. Deze metingen, of opleidingen voor het afnemen van deze testbatterij, vormen onderdeel van bepaalde dienstverlening pakketten van AHS-Sportevents.

HIIT: KAN DIT OOK IN JOUW ORGANISATIE?

HIIT is reeds populair in de fitnesswereld en wordt nu ook door Arteveldehogeschoolgebruikt om de fitheid van hun beeldschermwerkers te verbeteren, maar is HIIT ook zinvol en bruikbaar voor jouw medewerkers?

Het is duidelijk dat er een gedragsverandering wenselijk is voor een deel van de Vlaamse populatie. De werkgever, organisatie heeft hier ook een bepaalde verantwoordelijkheid om via nudging technieken de werknemers aan te zetten tot een gezondere levensstijl.

Het concept HIIT zorgt, naast de strategie voor afname van sedentair gedrag, voor een gemakkelijk in te plannen training tijdens de werkdag, gezien de korte tijdspanne die nodig is en het beperkte nodige materiaal is het hiermee voor een grote doelgroep haalbaar.